Gdzie jest rynek na samochody elektryczne?

Gdzie jest rynek na samochody elektryczne? Tam, gdzie słabości auta elektrycznego: słabe osiągi, mało stacji do ładowania, wysoka cena nie mają większego znaczenia – odpowiedziałby prof. Clayton M. Christensen, jeden z najważniejszych ekspertów w dziedzinie innowacji na świecie. Nie bez powodu auta elektryczne całkowicie zdominowały rynek carsharingu i zaczynają szturmować rynek komunikacji miejskiej. Tam przyspieszenie, wyższa cena zakupu, czy mała liczba stacji do ładowania mają mniejsze znaczenie. Na czoło wysuwa się największa teraz wartość, czyli ochrona środowiska.

Wspomniany prof. Christensen, twórca słynnej teorii przełomowych innowacji wskazuje, że produkty tworzące nowe rynki, mają o wiele gorsze parametry, dlatego są lekceważone przez menedżerów wielkich i skądinąd świetnie zarządzanych firm. Wielkie firmy potrzebują wielkich rynków, więc nie będą się zajmowały produktami niepewnymi, o słabych parametrach. Wprowadzający przełomową innowację musi więc znaleźć dla niej miejsce nie na masowych, ale na niszowych rynkach.

Dlatego przełomowa innowacja nie jest problemem technologicznym, lecz…marketingowym. Przełomowe innowacje pojawiają się niepostrzeżenie na małych rynkach, by potem błyskawicznie opanować masowe rynki i doprowadzić do upadku dotychczasowych liderów. Dobrze zarządzane firmy upadają, bo są dobrze zarządzane – oto wielki paradoks. Robimy to co do tej pory na wielką skalę, stajemy się coraz bardziej efektywni. Umykają nam jednak jakieś dziwne rozwiązania, produkty, które dopiero szukają swego miejsca na małych rynkach. A jak już znajdą, to jest dla nas za późno. Dawid może stać się Goliatem, oto cały urok i nieprzewidywalność biznesu. Co to więc znaczy dobre zarządzanie?

Ryszard Żabiński

Samochody elektryczne